BOXER & ROTOR
TADEUSZ PAWLAK    i    RYSZARD GLEN
Specjaliści BMW R75, Zündapp KS 600 i 750

SCHEMAT ELEKTRYCZNY BMW 75 I ZÜNDAPP KS 750

Tadeusz Pawlak

W naszej ofercie posiadamy kompletne wiązki elektryczne dla BMW R75 i Zündapp KS 750. Są to wiązki w oplocie bawełnianym  i wykonane tak jak oryginalne. Większość wyprodukowanych a interesujących nas motocykli wyposażono w takie wiązki.

W artykule tym posiłkowałem się materiałami znajdującymi się w książce Hansa Petera Hommesa „Peter’s Werkstatthandbuch”

Mam nadzieję, że tekst tutaj umieszczony pomoże tym, a jest ich zapewne nie mało,  którzy mają problemy z prawidłowym poprowadzeniem instalacji elektrycznej.           

Poniższy schemat elektryczny nie jest wykonany zgodnie z normami przewidzianymi dla instalacji elektrycznych w pojazdach. W zamian ma jedną niewątpliwą zaletę. Jest czytelny i zrozumiały dla całkowitych  laików a więc   większości z nas.

       

              Oznaczenia numeryczne zacisków i ich przeznaczenie w elektryce pojazdowej  

 

1 Nie wiadomo z jakiego powodu tutaj zacisk 51 przeznaczono dla światła pozycyjnego.

2 PB oznacza puszkę bezpieczników.

Ważne informacje szczegółowe

Ważne informacje szczegółowe

  1. Biały przewód biegnący od włącznika światła stop do puszki bezpieczników od zacisku S zmienia kolor na czarny i dalej prowadzi do żarówki światła stopu. W oryginalnym schemacie połączeń elektrycznych było podobnie.
  2. Oszczędzając na materiale i robociźnie zrezygnowano ze światła stop i tylnej lampki na błotniku wózka bocznego. W przypadku BMW R75 nastąpiło to od numeru 756 522 (około października 1942 roku). Zündapp KS 750 dokonał zmiany od numeru 606 xxx także w okolicach października 1942 roku. Tak więc zaoszczędzono sporo eliminując lampkę tylną wózka bocznego, przewód od niej idący do lampki przedniej, włącznik światła stop i dwa przewody do niego prowadzące oraz żarówkę światła stop i przewód prowadzący do niej. Mnożąc to przez ponad 30 000  motocykli osiągnięto duże oszczędności. Zwolnione otwory w puszce bezpieczników i lampce przedniej wózka zostały zamknięte gumowymi zaślepkami.
  3. W przypadku włączenia świateł głównych w lampie przedniej nie świeci żarówka przedniego światła pozycyjnego. Także w oryginalnym schemacie nie przewidziano załączenia w tej pozycji światła pozycyjnego.
  4. Jeżeli chcemy mieć włączone przednie światło pozycyjne wraz ze światłami głównymi (jest to wymagane współczesnymi przepisami) to należy przewód idący od żarówki światła pozycyjnegopodłączyć z zaciskiem 58 znajdującym się w włączniku swiateł. 

Opis podłączeń wiązki BMW R (nasz numer katalogowy 2173-1)

Opis podłączeń wiązki Zündapp KS 750 (nasz numer katalogowy 1244-1)

ZDJĘCIA

 

VIDEO

WIĘCEJ FILMÓW