Większość z nas zapewne nie zdaje sobie sprawy jakie techniczne problemy dotykały niemieckie pojazdy mechaniczne, w tym także motocykle, w czasie II wojny światowej. Front okazał się wymagającym testerem między innymi dla motocykli produkowanych przez firmę BMW.
W sierpniu 1942 firma BMW wydała w postaci zeszytu dokument opisujący najczęstsze usterki występujące w motocyklach BMW R35, BMW R 12 i w motocyklu BMW R 75 z wózkiem bocznym (ze sprzężonym napędem koła).
Poniżej przedstawiam w języku polskim treść owej broszury. Zawarte rysunki techniczne pozwalają lepiej zrozumieć opisywane problemy i zastosowane środki zaradcze.
Podsumowanie usterek, które wystąpiły do tej pory podczas kampanii wschodniej i sposobów ich usunięcia.
Podczas kampanii na wschodzie w motocyklach BMW, podobnie jak we wszystkich pojazdach silnikowych, występowały wady, które wcześniej były nieznane lub bardzo mało znane. Wynika to z faktu, że pojazdy podczas służby na Wschodzie są obciążane w sposób wcześniej niewyobrażalny. Gdy tylko dowiedzieliśmy się o reklamacjach, podjęliśmy natychmiastowe działania w celu naprawienia sytuacji.
Teraz, gdy po raz pierwszy otrzymaliśmy z OKH raport podsumowujący temat braków stwierdzonych w różnych typach pojazdów, przedstawiamy poniżej podsumowanie naszych wytycznych dotyczących przyspieszonej eliminacji tych braków.
Jest rzeczą oczywistą, że staramy się w tym zapewnić oddziałom jak najlepsze wsparcie, zarówno przy przeprowadzanych naprawach, jak i przy pojawianiu się kolejnych reklamacji.
Nasz dział obsługi klienta stworzony specjalnie dla wojskowego motocykla BMW R75 jest zawsze gotowy do szkolenia personelu technicznego oddziałów wojskowych i kompanii warsztatowych. Na życzenie mogą odbywać się 8-14 dniowe kursy dla 15-20 uczestników w naszych do tego idealnie wyposażonych salach szkoleniowych w zakładzie w Monachium oraz w naszym oddziale w Berlinie.
BAYERISCHE MOTOREN WERKE
Aktiengesellschaft
München, am 10. August 1942
VK 516
Ciężki motocykl BMW 750 cm3 R 12
Motocykl model BMW R 12 był dostarczany wojsku w latach 1935 - 1941. Te motocykle mają też za sobą przejechaną bardzo dużą ilość kilometrów.
1.) Pęknięcie ramy pod główką kierownicy. (Szczególnie ważne! )
Pęknięcia ramy pod główką kierownicy występują, gdy w układzie kierowniczym występuje luz lub gdy połączenia z wózkiem bocznym są luźne. Od grudnia 1941 roku wzmacniana jest główka kierownicy. Takie wzmocnienie jest montowane również do wszystkich dostarczanych nam do naprawy ram. Wykonanie modyfikacji w oddziałach wojskowych nie jest możliwe.
Części potrzebne do naprawy:
1 blacha wzmacniająca z lewej strony 212 1 61 715 0
1 blacha wzmacniająca z prawej strony 212 1 61 716 0
Dla wersji I:
5 nitów 6 x 20 DIN 660
7 nitów 6x16 DIN 660
4 podkładki 6,4 Ø DIN 433
Dla wersji II:
2 nity 6x20 DIN 660
6 nitów 6 x 16 DIN 660
Niektóre otwory na nity jak pokazano na szkicu są już wywiercone w płycie wzmacniającej, podczas gdy otwory pokazane wyżej należy zaznaczyć i wywiercić według otworów znajdujących się już w ramie.
W przypadku ram ze wzmocnioną główką kierownicy należy wyciąć, wyregulować płytki wzmacniające odpowiadające wzmocnieniu główki ramy i całkowicie zespawać styk.
4 podkładki 6,4 Ø DIN 433
Części można zakupić w Centralnym Magazynie Części.
2. ) Pękanie sprężyn widelca
Od listopada 1941 roku do produkcji sprężyn zaczęto stosować ten sam materiał, co na sprężyny widelca ciężkiego motocykla BMW typ R 75. Materiał ten sprawdził się bardzo dobrze; od tej chwili przestały jak dotąd występować pęknięcia sprężyn. Nowe sprężyny mają numer części zamiennej 206 1 62 015 1, są oznaczone czerwoną kropką i można je nabyć w Centralnym Magazynie Części.
3. ) Pękanie trzpienia kulowego podłączenia wózka bocznego
(patrz także Dziennik Rozporządzeń Wojskowych z 5.11.41 część C Arkusz 31)
Pęknięcie trzpienia kulowego następuje, gdy nakrętka trzpienia kulowego nie jest wystarczająco dokręcona, poluzowała się lub szybkozłącze wózka bocznego jest poluzowane. Trzpień kulowy został wzmocniony w sierpniu 1941 roku.
Do zamontowania wzmocnionego trzpienia kulowego potrzebne są następujące części:
Motocykl z podnóżkami z podłogami
Trzpień kulowy z wprasowanym 212 1 80 070 0 212 1 80 070 0
pierścieniem dystansowym
Pierścień dystansowy prawy 212 1 80 024 0
Tuleja dystansowa prawa 212 1 77 045 1 212 1 77 045 1
Tuleja dystansowa lewa 212 1 77 044 0 212 1 77 044 0
Pierścień dystansowy lewy 212 1 80 022 0
Podkładka 13Kr 963
Nakrętka koronowa M 12x1,5 Kr 753 M 12x1,5 Kr 753
Zawleczka 3 x 25 DIN 94 3 x 25 DIN 94
Elementy te można nabyć w Centralnym Magazynie Części.
Instrukcja montażu wzmocnionego sworznia kulowego
1. Usuń stare śruby 212 1 80 056 i 212 1 80 054 1.
2. Poluzuj tylną śrubę silnika i centralną oś podpórki.
3. Odkręć dwie śruby mocujące przednią dolną osłonę silnika.
4. Zdejmij prawą tuleję dystansową. W tym celu lekko rozsuń ramę łyżką do opon i pociągnij tuleję dystansową do góry za pomocą drucianego haczyka.
5. Wywiercić w prawej stronie ramy, elektryczną wiertarką ręczną, otwór o średnicy 15,5 mm (w razie potrzeby można również użyć rozwiertaka do średnicy 15,5 mm).
6. Włóż nową tuleję dystansową (212 1 77 045 1), rozpychając ramę łyżką do opon (tuleja dystansowa musi być włożona tak, jak pokazano na poniższym rysunku, zwróć uwagę na przyleganie powierzchni!
7. Wymienić lewą przekładkę na 212 1 77 044 0
8. Zamontować nowy sworzeń kulowy (212 1 80 070 0).
9. Dokręć nakrętki tylnego trzpienia mocowania silnika i osi podpórki cen-tralnej.
10. Wkręć dwie przednie śruby mocujące osłonę silnika.
4. ) Pękanie ramy wózka bocznego typu R 12
W marcu 1942 r. zwiększono grubość ścianek rur konstrukcyjnych z 3 do 4 mm, a na narożach zamocowano płyty wzmacniające. Wzmocniona rama wózka bocznego ma numer części zamiennej 285 2 81 205 0 i można ją nabyć w Centralnym Magazynie Części, podobnie jak wsporniki usztywniające
285 2 61 019 0 (1 sztuka)
285 2 61 020 0 (2 sztuki)
286 1 61 022 0 (4 sztuki)
Zaleca się późniejsze przyspawanie wyżej wymienionych płyt wzmacniających w celu usztywnienia ramy wózka bocznego.
5.) Zużycie łańcucha rozrządu
Łańcuch należy wymienić po przejechaniu przez motocykl około 12 000 km. Jeśli przeoczysz zalecaną zmianę łańcucha, luz łańcucha szybko wzrośnie, co może doprowadzić do jego zerwania.
Dlatego ważne jest, aby upewnić się, że łańcuch jest wymieniany w odpowiednim czasie.