BOXER & ROTOR
TADEUSZ PAWLAK    i    RYSZARD GLEN
Specjaliści BMW R75, Zündapp KS 600 i 750

KILKA ZDAŃ O BMW R75. WADY KONSTRUKCYJNE

Ryszard Glen

Od początku produkcji do sierpnia 1942 roku upłynęła wystarczająca ilość czasu aby firma BMW mogła wychwycić główne, istotne błędy konstrukcyjne w motocyklu BMW R75. Nie było tych błędów dużo. Tym niemniej mogły być one przyczyną poważnych awarii uniemożliwiających eksploatację motocykli.

Poniżej zamieszczam tekst opisujący występujące błędy i sposoby ich usunięcia. Zwracam uwagę na chwyt marketingowy firmy BMW. Przy opisie konieczności zastosowania  zmodyfikowanej części zawsze pojawia się, że tę część można zakupić w Centralnym Magazynie Części.  

Ciężki motocykl BMW 750 cm3 R75 z wózkiem bocznym (z napędem)

Wady, które wystąpiły w  nowym motocyklu, zostały po ich ujawnieniu, poprawione natychmiast poprzez dokonanie odpowiednich zmian. W przypadku maszyn, które zostały już dostarczone, nasz dział obsługi klienta dokonał wymiany wadliwych części  na ich ulepszone wersje. Jednostki wojskowe, w których dział obsługi klienta nie mógł wymienić tych elementów, otrzymały wystarczającą ilość zmodernizowanych części wraz z instrukcją montażu.

1. ) Blaszane osłony goleni widelca podczas wpadania w głębokie dziury stykają się ze sobą i ulegają uszkodzeniu.

Dolna wewnętrzna osłona widelca została przedłużona w styczniu 1942 r. Została na tyle przedłużona, że ​​​​dwie osłony widelca nie mogły się już stykać w żadnych okolicznościach. Przedłużona osłona ma numer części zamiennej 275 1 62 225 1 i można ją nabyć w Centralnym Magazynie Części.

2.) Nożne przełączanie biegów. Luzowanie się elementu kotwicznego na osi dźwigni kotwicznej

Dźwignia kotwiczna była jednostronnie przyspawana do osi dźwigni kotwicznej. Zdarzało się, że oś poluzowała się tak, że nie można było już włączać biegów dźwignią nożną, chociaż zmiana ręczna działała idealnie.

W motocyklach wykazujących taką wadę musi być wymieniona na ulepszoną dźwignia kotwiczna, część zamienna - nr 275 1 50 002 2, zmodyfikowany segment zębaty, część zamienna - nr 275 1 50 006 0 oraz wzmocniona sprężyna dociskową, część zamienna - nr 275 1 40 015 1 .

Ta zmiany są standardem od numeru podwozia 753 350 - sprężyny ustalające i 755 040 - dźwignia kotwiczna. Części można uzyskać w Centralnym Magazynie Części.

                                  

3. ) Wyłamywanie zębów w stożkowym kole zębatym mechanizmu rozruchowego.

Tuleja wciśnięta w pokrywę skrzyni biegów, w której porusza się wałek mechanizmu rozruchowego z osadzonym na nim stożkowym  kołem zębatym, może zostać przesunięta przez nacisk osiowy podczas uruchamiania silnika. W efekcie koło zębate stożkowe osadzone na wałku rozrusznika nie zazębia się prawidłowo z kołem zębatym stożkowym rozrusznika, co prowadzi do uszkodzenia zębów obu kół stożkowych.

Aby tego uniknąć, należy umieścić podkładkę oporową między pokrywą skrzyni biegów a kołem zębatym stożkowym na osi mechanizmu rozruchowego , która przenosi nacisk zębatego koła stożkowego bezpośrednio na pokrywę skrzyni biegów (patrz szkic 1).

Pokrywę skrzyni biegów należy przerobić zgodnie z wymiarami na szkicu 1, aby uzyskać dokładną powierzchnię przylegania dostarczonej podkładki. Podkładkę oporową można nabyć w Centralnym Magazynie Części w grubościach 3,8 mm, 4,00 mm i 4,2 mm pod numerem części 275 1 31 018 0. Grubość podkładki oporowej należy dobrać tak, aby tuleja i podkładka oporowa przylegały do siebie.

W przyszłości pokrywa skrzyni biegów będzie dostarczana w taki sposób, aby tuleja nie wystawała, a koło zębate stożkowe stykało się bezpośrednio z pokrywą skrzyni biegów i podkładka oporowa była niepotrzebna (patrz   szkic 2). 

                                    

4. ) Pękanie obudowy mechanizmu różnicowego

Jeśli mechanizm różnicowy został zablokowany podczas jazdy bez wcześniejszego odjęcia gazu i wysprzęglenia, to następowało pękanie kłów przesuwki blokującej. Wynikiem tego obudowa mechanizmu różnicowego ulegała rozerwaniu. W sierpniu 1941 r. wzmocniono kły przesuwki blokującej. Nowy przesuwka  ma numer części zamiennej 275 1 66 080 0 i można ją nabyć w Centralnym Magazynie Części.

Aby zapobiec niezamierzonemu uruchomieniu mechanizmu blokującego, od numeru motocykla 755 901 wzwyż, został on wyposażony w blokadę uniemożliwiającą przypadkowe załączenie blokady mechanizmu różnicowego

      

 

 

ZDJĘCIA

 

VIDEO

WIĘCEJ FILMÓW