BOXER & ROTOR
TADEUSZ PAWLAK    i    RYSZARD GLEN
Specjaliści BMW R75, Zündapp KS 600 i 750

USZCZELNIENIE GŁOWIC R75

Ryszard Glen

Bardzo często do szewskiej pasji doprowadza właścicieli BMW R75 stałe sączenie się oleju z głowic.

Chcę podać kilka informacji, które pomogę usunąć to niedomaganie.

Mówię o nieszczelności głowic i w tym przypadku właściwsze będzie określenie: nieszczelność przy mocowaniu wspornika osi dźwigienki zaworowej.

Wsporniki (nr 2214) służą do trzymania osi (nr 2037), na której porusza się dźwigienka zaworowa (nr 2215-1).

Uwaga! Bardzo ważne jest, aby wszystkie śruby (nr 2131) mocujące głowicę do cylindra miały dokładnie tę samą wysokość. Ostateczną kontrolę, z użyciem głębokościomierza, należy przeprowadzić po przykręceniu głowicy do cylindra. W przypadku, gdy śruby będą miały różną wysokość, na różnej wysokości znajdą się otwory wsporników mocowania osi dźwigienki zaworowej. Skutkiem tego oś dźwigienki poddana zostanie naprężeniu. Tyle celem zwrócenia uwagi na taką „drobnostkę” jak wysokość śrub.

Wracam do problemu uszczelnienia wsporników osi dźwigienek. Występują one w dwóch wersjach.

Wersję 1 widzimy na zdjęciu umieszczonym poniżej i określonej jako góra. Uszczelnienia dokonano przy pomocy gumowego pierścienia o kwadratowym przekroju. Takie rozwiązanie było bardzo proste w swym założeniu, lecz w praktyce, niestety, nie spełniało swojej roli. Po jeździe, często krótszej niż dłuższej, następowało rozszczelnienie i wyciek oleju.

Wersja 2 umieszczona jest na dole zdjęcia.

Jak widzimy, została tutaj tylko zmniejszona średnica dolnej części wspornika. Dzięki temu uzyskano wystarczającą ilość miejsca do zastosowania innego systemu, gwarantującego sukces w uszczelnieniu.

W trakcie produkcji wystąpiły trzy rodzaje uszczelnienia z zastosowaniem obu wersji wsporników.

1 rodzaj: Wsporniki 1 wersji na górze i na dole. Ten „gwarantował” wystąpienie wycieków

2 rodzaj: Wspornik 1 wersji na górze i 2 wersji na dole. Taki system zastosowano, aby wykorzystać znajdujące się w magazyni zapasy wspornika 1 wersji. Uzyskano znaczny postęp w uszczelnianiu. Trzeba zauważyć, że olej najczęściej wcześniej sączył się  na styku dolnego wspornika z głowicą.

3 rodzaj: Wspornik wersji 2 na dole i na górze. Ten system gwarantował najpewniejsze uszczelnienie. Cztery podkładki sprężyste złożone wklęsłą częścią do siebie, powodują stały, poprzez podkładki dociskowe, nacisk na gumowe pierścienie uszczelniające.

Uwaga! Bardzo ważne: Otwory w głowicach, przez które przechodzą wsporniki osi dźwigienki zaworowej, muszą mieć odpowiednią klasę gładkości i średnicę ø 23 mm.

ZDJĘCIA

 

VIDEO

WIĘCEJ FILMÓW