BOXER & ROTOR
TADEUSZ PAWLAK    i    RYSZARD GLEN
Specjaliści BMW R75, Zündapp KS 600 i 750

ŁOŻYSKOWANIE GŁÓWKI RAMY KS 750

Ryszard Glen

Zapewne przeczytaliście już artykuł poświęcony łożyskom główki ramy motocykli BMW R75 i Zündapp KS 750. Zwróciłem tam uwagę na wpływ stanu łożyskowania główki ramy na jakość sterowalności motocykla. W bieżącym artykule pragnę udzielić kilku wskazówek dotyczących montażu łożysk w główce ramy motocykla Zündapp KS 750. Mam nadzieję, że informacje te pozwolą Wam wykonać te prace prawidłowo, przedłużając żywotność łożysk.

Na schematycznym rysunku numer 1 przedstawione jest rozmieszczenie łożysk i elementów z nimi związanych.

3158 – Łożysko, 3158-1 - Osłony blaszane, 3158-2 – Uszczelniacz (pierścień gumowy + pokrywka blaszana)

Nie będę opisywał czynności związanych z wybudowaniem sztycy widelca z główki ramy, gdyż jest to często omawiane w literaturze. Zakładając, że sztycę mamy już na zewnątrz, przy pomocy ściągacza demontujemy osadzoną na dole sztycy bieżnię łożyska (3158). Następnie z dolnej i górnej części  główki ramy wyciągamy bieżnie łożysk (3158). Uzyskujemy wtedy dostęp do osłon blaszanych (3158-1) (oczywiście tylko wtedy, gdy wcześniej jakiś racjonalizator ich nie usunął). Na górnej bieżni górnego łożyska powinien znajdować się uszczelniacz. Powinien, ale najczęściej też go nie ma.

Po umyciu nadających się do użycia części przystępujemy do montażu.

1.  Na dół sztycy wciskamy bieżnię łożyska.

2.  W dole główki ramy umieszczamy osłonę blaszaną (3158-1) i następnie wciskamy bieżnię łożyska.

3. W górną część główki wstawiamy osłonę blaszaną i wciskamy bieżnię łożyska.

4. Na górną bieżnię górnego łożyska zakładamy uszczelniacz (3158-2).

5. Bieżnie łożysk wypełniamy smarem i umieszczamy kulki.

6. Montujemy sztycę do główki ramy. Kto samodzielnie dokonał demontażu, zapewne i z montażem

   nie będzie miał problemów.  

Uwaga! Kilka słów objaśnienia dotyczącego funkcji osłon blaszanych (3158-1) i uszczelniacza (3158-2).

Zadaniem osłon jest zablokowanie możliwości przedostawania się smaru w wolną przestrzeń nad łożyskiem podczas wykonywania smarowania przy użyciu smarowniczek. Spełniają one także funkcje magazynu smaru. Brak osłon powoduje pogorszenie smarowania, ale i także burzy całe wyliczenia konstrukcyjne związane z dystansowaniem łożysk.

Uszczelniacz (3158-2) składa się z pierścienia gumowego i obejmującej go osłonki blaszanej. Uszczelniacz chroni kulki górnego łożyska przed zabrudzeniami. Z doświadczenia wiemy, że w większości motocykli w jakimś momencie usuwano uszczelniacz i dlatego oryginalny można  spotkać bardzo rzadko.

Poniżej umieszczam zdjęcie przedstawiające rzeczywisty wygląd omawianych wcześniej części. Mam nadzieję, że ułatwi to zrozumienie umieszczonych opisów.

ZDJĘCIA

 

VIDEO

WIĘCEJ FILMÓW