BOXER & ROTOR
TADEUSZ PAWLAK    i    RYSZARD GLEN
Specjaliści BMW R75, Zündapp KS 600 i 750

JAZDA Z WÓZKIEM BOCZNYM CZ. III

Tadeusz Pawlak

Chyba już w ostatnim, a poświęconym jeździe po płaskim, artykule omówię technikę zawracania motocyklem z wózkiem i pułapkom czyhającym przy skręcie w lewo oraz przy jeździe do tyłu i skręcaniu przy tym w prawo.

Według fabrycznych danych skręcając w lewo BMW R75 zmieści się w okręgu o średnicy 470 cm (promień skrętu 235 cm) a Zündapp KS 750 będzie potrzebował do tego okręgu o średnicy 560 centymetrów (promień skrętu 280 cm).

W przypadku skrętu w prawo średnica okręgu poważnie zmniejszy się i tak dla BMW R75 będzie wynosiła 360 cm (promień skrętu 180 cm) a Zündapp KS 750 pojedzie po okręgu o średnicy 410 cm (promień skrętu 205 cm).

Z analizy zamieszczonych danych wynika, że w przypadku konieczności płynnego i szybkiego zawrócenia korzystniejsze jest wykonanie tego manewru, gdy kierownica jest skręcona „na kosz” niż gdy usiłujemy skręcić w lewo. Dlatego często jest lepiej dojechać do lewej krawędzi i wtedy wykonać manewr zawracania „na jeden raz” skręcając kierownicą w prawo. (pamiętajmy aby skręt w prawo wykonywać z bezpieczną szybkością.

Skręt w lewo wydaje się na pozór czynnością łatwą i bezpieczną. Jednak i tutaj czyha zagrożenie. O ile jazda ze znaczną szybkością po podłożu luźnym, szutrowym i próba ostrego skrętu w lewo nie spowoduje większego zagrożenia o tyle ta sama próba na podłożu o dobrej przyczepności może zakończyć się „kapotażem”. Jednak w odróżnieniu od klasycznego samolotowego kapotażu, gdzie samolot „nakrywa się kołami” wykonując przewrót przez dziób, „kapotaż” motocykla z wózkiem bocznym  następuje wokół teoretycznej osi obrotu utworzonej między przednim kołem motocykla a kołem wózka bocznego.

W realu, za chwilę odpadłby prawy pojemnik koszowy, dziób kosza uderzyłby w podłoże potęgując efekt przyhamowania prawej strony motocykla. Dalej to już tylko unoszące się coraz wyżej i wyżej tylne koło motocykla co za chwilę pozwoli, obserwatorom a nie kierowcy, w pełni podziwiać spód motocykla.

Jeszcze jednym przypadkiem gdy możemy „nakryć się koszem” jest szybka jazda do tyłu i ustawienie i skierowanie przedniego koła „na kosz”. Dlaczego tak się stanie wie każdy kto przeczytał wcześniejsze uwagi dotyczące jazdy do przodu ze skrętem w prawo.

Wartym zauważenia jest fakt, że aby zminimalizować ryzyko popełnienia błędu przy jeździe do tyłu w Zündappie KS 750 wprowadzono blokadę uniemożliwiającą jazdę do tyłu na biegu wyższym od pierwszego.

ZDJĘCIA

 

VIDEO

WIĘCEJ FILMÓW